Det der med at passe telefoner – det troede jeg engang var sådan noget, man satte mindre smarte mennesker til! Ja, det troede jeg faktisk. Men via en række bekendte fik jeg en dag muligheden for at besøge et af de firmaer, der lever af at passe telefoner for andre firmaer. Altså det man kalder receptionsservice eller telefonpasning. Og det var unægtelig noget af en øjenåbner for mig, for det viste sig, at jeg nok engang havde taget fejl i mine fordomme.

Telefonservice på højt niveau

Hver eneste gang en telefon ringer, dukker der en række oplysninger oå på computeren hos den medarbejder tager opkaldet Det er data om, hvilket firmas telefon, de besvarer, hvilken hilsen der skal bruges etc. Og det var helt vildt at opleve, hvordan de mænd og kvinder, der arbejder der, var i stand til at skifte “hat” så at sige fra sekund til sekund. Det ene øjeblik er det måske en smedemesters telefon i Jylland, der skal passes – og gerne med en jysk eller neutral accent. Og det næste øjeblik er det måske en IT virksomhed, hvis kunde fra et firma i København forventer noget helt andet.

Det var virkelig imponerende at opleve. Og jeg var meget overrasket over, at det handlede om meget mere end bare at modtage besked.

Ordremodtagelse og service

Medarbejderne håndterede i den times tid, jeg var der, alt fra simpel modtagelse af besked til yderst kompliceret kundesupport – og en masse modtagelse af ordrer. Et par stykker klarede faktisk også det med at passe kundernes Facebooksider – altså besvare spørgsmål eller alternativt sende dem videre til firmaet, hvis det var for kompliceret.

Man kan vel kalde det en 100% kontorservice, de ydede.

Jeg har i hvert fald lært, at det kræver ualmindelig hurtig reaktionsevne, en skarp hjerne og masser af empati at arbejde med det felt. Stor ros til folkene hos Blumensaadt!