Jyder gør det bare bedre. Det ved alle jyder åbent – og flertallet af ikke-jyder ved det også, selvom de har svært ved at indrømme det. Sagen er jo, at det gennem mange årtier har været sådan, at en jyde kan sælge i København, men en københavner har svært ved at sælge i Jylland. Det er selvfølgelig mest for sjov og godmodigt drilleri mellem landsdelene – men uanset det: Her er en historie om et jysk firma, der kan det knold med at sælge til en konservativ branche. Og de gør det endda på nettet!
Autolifte og værkstedsudstyr
Hvis nogen for måske 15 år siden havde sagt, at det er muligt at sælge relativt specialiseret udstyr til ejere af autoværksteder via nettet – endda udstyr der ofte er i prisklasser over 20.000 kroner – ville de fleste nok have sagt “no way”. Men det er ikke desto mindre, hvad firmaet Nimalift i Billund gør! De har sikkert heller ikke spurgt først, om det var en god ide – de gjorde det bare. Og det med stor succes!
I stedet for at være et mere eller mindre uspecialiseret “supermarked” har de vagt – og klogt – at specialisere sig i en række udvalgte produktområder. Det er disse områder:
- Autolift
- Dækmaskiner
- Kompressorer
- Specialværktøj
Om det nu lige er de jyske gener, eller om det er de yderst attraktive priser og den høje kvalitet på produkterne, der har skabt successen, skal jeg lade være usagt. Mest sandsynligt er det kombinationen af de ting, for den er ret sjælden. Ikke blot i deres branche – men i det hele taget.
Service – Priser – Ordholdenhed
Det gælder som oftest, at hvis priserne er lave, er kvaliteten og/eller servicen ditto lav. Men sådan arbejder jyderne i Billund bare ikke! Ved at strømline salgsprocessen (den er primært online), ved at strømline produktion og indkøb og endelig krydre alt dette med den umiskendelige jyske præcision og ordholdenhed, har de fundet og udnyttet et hul i markedet. Og det har gjort Nimalift til et navn, ingen med ansvar for indkøb til et autoværksted kan komme uden om.
Tag selv et kig og se, om ikke du giver mig ret: